Tekstanalyse

Fremstillingen 

Afslutningsvis vil jeg præsentere nogle værker som giver konkrete anvisninger på og inspiration til, hvorledes en opgave kan opbygges. Hvorledes fremstillingen kan udformes for at opfylde de sproglige og grammatiske fordringer.

80.1
Mogensen, John (f. 1948)

Danskbogen : indføring i tekst- og billedlæsning / John Mogensen, Knud Ryg Olsen, Ole Ravn ; redaktør: Keld B. Jessen. - 1. udgave, 2. oplag. - [Herning] : Systime, 1996. - 288 sider : ill.

80.15
Litteratur og fortælling
/ Stefan Iversen og Henrik Skov Nielsen ; ekstern redaktion: Kirsten Giselsson. - 1. udgave. - Århus : Systime, 2003. - 168 sider : ill.

Hertil findes undervisningsmateriale på bogens internetadresse
Grundbog til arbejdet med fortællende tekster og en formidling af aktuel fortælleteori
Med litteraturhenvisninger

80.15
Tonnesen, Lars
At omgås tekster : håndbog i dansk / Lars Tonnesen ; billedredaktion: Lars Tonnesen og Kirsten Meldgaard. - 2. udgave. - [Kbh.] : Gyldendal, 2003. - 406 sider : ill.

19.1
Skrivehåndbogen
/ redaktion: Eva Heltberg og Christian Kock. - 2. udgave. - [Kbh.] : Gyldendal Uddannelse, 1999. - 491 sider

Bogen består af 3 dele: 1 del gennemgår de enkelte dele af skriveprocessen - fra tanke til færdigt produkt. 2 del er en alfabetiskdel med ca. 300 artikler om redskaber, teknikker og begreber der er relevante når man skriver. 3 del beskriver kravene til det skriftlige arbejde i de enkelte fag i gymnasiet og hf

89.6
Galberg Jacobsen, Henrik
Politikens basisbog om dansk sprogbrug / Henrik Galberg Jacobsen, Peter Stray Jørgensen;   tegninger: Lasse Bengtsson. - 1. udgave, 2. oplag. - Kbh. : Politiken, 1997. - 135 sider ; ill.

Opslagsbog i praktisk skriftlig sprogbrug, retskrivning og grammatik med baggrundsviden om de enkelte emner og instruktionsbokse med øvelser

89.62
Lund, Anne Katrine
Ordet er dit!
/ Anne Katrine Lund ; vignetter: Poul Holck. - 1. udgave. - Kbh. : Gyldendal Uddannelse, 2000. - 167 sider : ill.

Værket er en håndbog som giver inspiration og vejledninger til, hvorledes man formulerer sig skriftlig såvel som mundtlig.